要旨

日本の韓国語教育に関する研究は,2000年以降,韓国語教育の現状や習得すべき文法項目について論じられる傾向がある。1960年代から1990年代の主要な教材と辞書を対象にして品詞や活用などの文法に関する記述をまとめたところ,次のような相違点が見られた。

  1. 「이다」を「独立した品詞と見なす」/「語尾と見なす」。
  2. 語幹末に「ㄹ」を持つ用言を「ㄹ変則」/「ㄹ語幹」と呼ぶ。
  3. 「있다」と「없다」を「独立した品詞として認める」/「形容詞に含める」。
  4. 「는,가…」は「助詞である」/「語尾である」。
  5. 用言は「語幹」/「語基」に語尾を付けて活用する。あるいは,「動詞節」/「述語」の構造は語幹に語幹形成接辞が付き,これに語尾が付いて構成される。
また,韓国においても語基と共通する捉え方が認められること,語幹と語基のいずれによっても実現する活用形は同一であることを述べた。最後に,韓国の学校文法についても触れ,日本の韓国語教育で用いる文法用語と対照した。

Abstract

Research on Korean language education in Japan since 2000 has tended to discuss the current state of Korean language education and the grammatical items that should be mastered. The following differences were found in the descriptions of parts of speech, conjugations, and other grammatical features in major teaching materials and dictionaries from the 1960s to the 1990s.

  1. " i-da (이다)" is regarded as an independent part of speech/as an ending.
  2. A declinable word with "l (ㄹ)" at the end of the stem is called "l (ㄹ) irregular"/"l (ㄹ) stem".
  3. "iss-da (있다)" and "eobs-da (없다)" are "recognized as independent parts of speech" /"included in adjectives".
  4. "neun (는), ka (가)..." are "particles"/"endings".
  5. The lexeme is conjugated by adding an ending to the "stem"/"verbal base" of the word. Alternatively, the "verb clause"/"predicate" structure consists of a stem with a stem-forming affix followed by an ending.
In addition, it was pointed out that in Korea, a common viewpoint with the verbal base is also recognized, and that the conjugations realized by a stem or a base are the same.
Finally, Korean school grammar is discussed and contrasted with the grammatical terminology used in Korean language education in Japan.