要旨

スペイン北西部に位置する古都レオンの中心部に建つレオン大聖堂は、現在スペインでもっとも美しいゴシック聖堂のひとつと言われる。しかしそれが、19世紀に行われた「大修復」によって、ゴシック期の建造後に付加された建築要素が徹底的に除去された結果であることは、あまり知られていない。本稿では、レオンの主任修復建築家を務めたマティアス・ラビーニャ、アンドレス・エルナンデス・カリェホ、フアン・デ・マドラーソ・イ・クンツ、デメトリオ・デ・ロス・リオス、フアン・バウティスタ・ラサロが、どのような修復理念のもとで何を行ったかを整理し、当時のヨーロッパの建築修復思想の潮流に照らして考察する。さらに、1844年にスペイン国定史跡第一号の指定を受けたレオン大聖堂の修復工事を、複数のアクターとその利害の対立が露呈した場として捉え、政治的混乱の渦中にあった19世紀後半のスペインにおける文化政策を代表するエピソードとして分析する。

Abstract

The Cathedral of León, located in the center of that ancient city, is said to be one of the most beautiful Gothic cathedrals in Spain today. However, it is not widely known that this is the result of a “major restoration” carried out in the 19th century that thoroughly removed architectural elements added after the Gothic period of construction. This paper summarizes the activities and restoration philosophies of each chief restoration architect at León (Matías Laviña Blasco, Andrés Hernández Callejo, Juan de Madrazo y Kuntz, Demetrio de los Ríos y Serrano, and Juan Bautista Lázaro de Diego), and discusses the results of their work in light of the trends in European architectural restoration thought at the time. Furthermore, the restoration of the Cathedral of León, which was designated the first Spanish National Monument in 1844, is analyzed as a place where conflicts among multiple actors and their interests were exposed. We aim to clarify this episode as a very representative one of cultural policies in late 19th century Spain, a country which at that time was in the midst of political turmoil.