要旨

本稿は、出来事の背後で見えにくい関係性の歴史的な蓄積を分析する方法を考察し、その知見から関係学的なアプローチの利点を論じる。そのために本稿が取り上げるのが、ノルベルト・エリアスの歴史分析である。まず日本ではあまり知られていないフランスの「国際関係の社会学」へのエリアス社会学の影響を検討し、方法論的な視座を抽出した後、新学術領域「危機のグローバル関係学」と比較し、両者の特徴を明らかにする。次に「国際関係の社会学」が導入する「関係的事実」を分析する方法の系譜をエリアスの歴史分析にたどり、理論的に検討する。その事例は、1682年にルイ14世がベルサイユに宮廷を移した「ビックイベント」である。ここでは、この出来事に埋め込まれた「相互依存の編み合わせ」が市民社会や国際秩序の権力関係の仕組みとしてパターン化される方法論的な視座を、批判的に検討する。最後に、中央集権的で効率的な近代国家を自明視することなく、時代状況に応じた国家権力との対し方から「グローバルな危機」を探究する分析視角を提案する。

Abstract

This paper aims at finding out how to analyze the historical accumulation of “relationships” behind events that are difficult to apprehend. This article then attempts to discuss the benefits of relational studies’ approach from its research. To this end, this paper refers to Norbert Elias’s historical analysis. We will first examine the influence of Eliasian sociology in France “Sociology of International Relations”, which is not well known in Japan. Then we try to extract a methodological perspective out of it and compare those perspectives with Scientific Research on Innovation Areas — “Relational Studies on Global Crisis” — to clarify characteristics of both. Then, we retrace the genealogy of the method of analyzing “relational facts” introduced by “Sociology of International Relations” from Elias’s historical analysis and theoretically examine the genealogy. We will mobilize the example of the “Big Event”, when Louis XIVth moved the siege of power to Versailles in 1682: it created a pattern of relationships inside the civil society and the international community. It appears as a mechanism of power relationships. We will critically examine the methodological perspective that the “figuration of interdependence” embedded in this conjunctural event created a pattern of “relationships”. We finally propose a shift in the perspective of exploring the “Global Crisis”, from the perspective of how to deal with the State power that depends on different phases, without acknowledging a self-affirming centralized and efficient Modern State.