要旨

エジプトには、スンナ派イスラム世界でもっとも権威のある教育研究機関、アズハルが存在する。また、エジプトの国教はイスラムである。その一方で、19世紀から近代化を進めてきたエジプトは、「世俗的」とみなされることが多く、なかでも公教育はウラマーの排除が進んだ領域のひとつである。エジプトの教育制度は、一般系とアズハル系の二つに分かれているが、本論では生徒の約9割が属する一般系の高校の宗教教育科目とアラビア語科目においてイスラムがどのように教えられるかを見る。宗教教育科目は生徒の属する宗教によって、イスラムとキリスト教に分かれるが、他の科目と同様、アラビア語科目はそうではない。しかしながら学校で教えられる「正則語」と呼ばれるアラビア語は、コーランの言語とされており、「正則語」の教育とイスラムの教育は常に重なり合う。アラビア語科目の教科書を見ると、「寛容と平和」、「科学と道徳」といった単元が並び、こうした価値観を支える言説としてコーランの引用が繰り返されている。これらの科目の教員養成の中心となっているのは一般の国立大学である。アズハル大学ではなく、「世俗的」な大学でアラビア語およびイスラム諸学を学んだ教員が国定教科書に基づき教えるイスラムは、固有の教義や儀礼を持った宗教というよりも、非イスラム教徒にも受容可能な普遍的な価値に近づいている。

Abstruct

Egypt has historically been the academic center of the Sunni Islamic world: Islam is the state religion. However, Egypt, which has been modernized since the 19th century, is often regarded as ‘secular.’ Education is one of the areas where the ulama were marginalized. Egypt has two different education systems: public/general schools and Azhar schools. This paper focuses on Religious Education and Arabic of high schools of the former system to which about 90% of students belong, and explores how Islam is taught. There are two different textbooks of Religious Education, and Muslim students and Christian students learn in different classes; as regards Arabic, all students use the same textbook and learn together. Since the Arabic taught at school, fusha, is considered the language of the Quran, the learning of fusha and that of Islam overlap. The textbook of Arabic contains units such as ‘tolerance and peace’ and ‘science and morality’ and repeated quotations of the Quran to support these values. The center of training teachers for these two subjects is ‘secular’ national universities, not Azhar university. Islam taught by graduates of ‘secular’ universities, based on the textbooks published by the government, is more of universal values, acceptable to non-Muslims as well, than a religion with its teachings and rituals.