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  1. 00_東京外国語大学
  2. 外国語学部
  3. スラヴ文化研究
  4. No. 21

コザークするウクライナ

https://doi.org/10.15026/0002000411
https://doi.org/10.15026/0002000411
0a9ef217-64a8-40d0-9f60-b4d4fca1af01
None
プレビュー
名前 / ファイル ライセンス アクション
SCS21_1_Hara.pdf SCS21_1_Hara.pdf (1.4 MB)
license.icon
Item type 東京外国語大学学術成果論文(1)
公開日 2024-03-31
タイトル
タイトル コザークするウクライナ
言語 ja
タイトル
タイトル コザーク スル ウクライナ
言語 ja-Kana
タイトル(その他の言語)
その他のタイトル Cossacking Ukraine
言語 en
言語
言語 jpn
作成者 原, 真咲

× 原, 真咲

WEKO 1896

ja 原, 真咲
ROR 東京外国語大学 027tyzk91

ja-Kana ハラ, マサキ
ISNI トウキョウガイコクゴダイガク 0000000123226772

en HARA, Masaki
kakenhi Tokyo University of Foreign Studies 12603

Search repository
著者所属(詳細)
言語 ja
値 東京外国語大学 TUFS オープンアカデミー
著者所属(詳細)
言語 ja-Kana
値 トウキョウガイコクゴダイガク TUFS オープンアカデミー
著者所属(詳細)
言語 en
値 TUFS Open Academy, Tokyo University of Foreign Studies
出版者
出版者 東京外国語大学ロシア東欧課程ロシア語研究室
言語 ja
出版者
出版者 トウキョウ ガイコクゴ ダイガク ロシア トウホウ カテイ ロシアゴケンキュウシツ
言語 en
ID登録
ID登録 10.15026/0002000411
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11607423
書誌情報 ja : スラヴ文化研究
en : Slavic culture studies

巻 21, p. 1-23, ページ数 23, 発行日 2024-03-31
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
言語 ja
権利情報 本稿の著作権は著者が保持し、クリエイティブ・コモンズ表示4.0 国際ライセンス(CC-BY)下に提供します。
権利情報
言語 en
権利情報Resource https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.en
権利情報 Creative Commons Attribution 4.0 International
キーワード
主題 ウクライナ民謡, コザーク, サハイダーチュネィイ, ドロシェーンコ, 近代
Ukrainian folk songs, Cossacks, Sahaidachnyi, Doroshenko, Modern period
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 長年受け継がれた口碑には、ある形象が完成された「究極因エンテレヒー」が現れる。その探究は、口碑の担い手の世界を今日に明かす。本論では17世紀に生まれたコザーク歌謡『嗚呼丘では麦刈り人らの麦を刈る』の分析を通じて、ウクライナ人が双極を成す「究極因」を持つ様を察かにする。
近代の幕開け、ウクライナ人は目まぐるしく発展する《ヨーロッパ》世界の中心と、その周縁たる《野性の野ディーケ・ポーレ》とのあいだを往き来した。二つの行き先を抱えた彼らは、おのずから《秩序》と《渾沌》、両極に心惹かれ挑戦した。総じてそれは、近代の圧力の下、行き止まりの状況に《出口》を見出そうとする葛藤であった。《コザークした》ウクライナ人は新秩序建設に《出口》を求め、ついには国家をも樹立させたのである。
だが、人々が歌い継いだのは祖たちの国家建設の苦労ではなく、もう一方の性質、すなわち秩序に逆らう逸脱行為であった。『嗚呼丘では……』は、共同体に留まる「麦刈る人々」が、《旅》に出る《放蕩息子》たるコザークを謡う。コザークは近代の新秩序のなかで孤独化する人々の感じる欠損性を引き受けて《旅》に出るのであり、コザークの《英雄》たる所以はここにあるのである。
言語 ja
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The ‘entelechies’ appear in oral literature bequeathed from generation to generation. Its exploration reveals the world in which the bearers of oral literature – narrators and audiences – live. In this article, through an analysis of the early modern Cossack song ‘Hey, on the hilltop those reapers reap’, we illustrate how Ukrainians have two antithetic ‘entelechies’.
At the beginning of the modern era, Ukrainians travelled between the centre of the dizzyingly developing ‘European’ world and its periphery, the ‘Wild Fields’ or ‘Loca deserta’. With two destinations in mind, they naturally enchanted with two poles of both ‘Order’ and ‘Chaos’ and challenged them. In general, they struggled to find a ‘way out’ of dead-end situations under the pressures of modernisation. The ‘Cossackised’ Ukrainians sought a ‘way out’ in the building of the new order and eventually established their own state.
However, the Ukrainian people sang not of the hardships of their ancestors in state-building but of their other nature – the deviations against the order. The bearers of the song, who are represented by ‘rye-reapers’ that remain in the community, sing of the Cossacks as the ‘prodigal son’ who goes on a ‘journey’, leaving the community. The Cossacks embrace the deficiency felt by people who are becoming isolated in the new order of the modern world, and this is why they can be the people’s ‘heroes’.
言語 en
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Ver.1 2024-04-03 01:06:53.868659
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