WEKO3
アイテム
オンライン日中交流会を通した日本側学生の学び ―日本語教育人材の養成・研修の観点から―
https://doi.org/10.15026/0002000442
https://doi.org/10.15026/0002000442875166ca-30c6-4dea-b9fe-2bf19b4bd4db
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 東京外国語大学学術成果論文(1) | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-03-31 | |||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||
タイトル | オンライン日中交流会を通した日本側学生の学び ―日本語教育人材の養成・研修の観点から― | |||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||
タイトル | オンライン ニッチュウ コウリュウカイ オ トオシタ ニホンガワ ガクセイ ノ マナビ ―ニホンゴ キョウイク ジンザイ ノ ヨウセイ・ケンシュウ ノ カンテンカラ― | |||||||||||||||||||||||
言語 | ja-Kana | |||||||||||||||||||||||
タイトル(その他の言語) | ||||||||||||||||||||||||
その他のタイトル | Learning by Students in Japan through Participating in Online Conversation Sessions between Japan and China: From the Perspective of Training Japanese Language Teaching Professionals | |||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||||||||
作成者 |
中井, 陽子
× 中井, 陽子
WEKO
1629
× 丁, 一然
WEKO
20709
× 夏, 雨佳
WEKO
514
|
|||||||||||||||||||||||
著者所属(詳細) | ||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||
値 | 東京外国語大学世界言語社会教育センター | |||||||||||||||||||||||
著者所属(詳細) | ||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||
値 | 東京外国語大学総合国際学研究科国際日本専攻 | |||||||||||||||||||||||
著者所属(詳細) | ||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||
値 | 東京外国語大学総合国際学研究科国際日本専攻 | |||||||||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||||||||
出版者 | 東京外国語大学大学院国際日本学研究院 | |||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||||||||
出版者 | トウキョウ ガイコクゴ ダイガク ダイガクイン コクサイ ニホンガク ケンキュウイン | |||||||||||||||||||||||
言語 | ja-Kana | |||||||||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||||||||
出版者 | Tokyo University of Foreign Studies Institute of Japan Studies | |||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||||||||||||
ID登録 | 10.15026/0002000442 | |||||||||||||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | EISSN | |||||||||||||||||||||||
収録物識別子 | 24354333 | |||||||||||||||||||||||
書誌情報 |
ja : 東京外国語大学 国際日本学研究 巻 4, p. 28-55, 発行日 2024-03-31 |
|||||||||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||
主題 | 日本語教育人材の養成・研修, オンライン日中交流会, 学び, 調整行動 Training Japanese language teaching professionals, Online conversation sessions between Japan and China, Learning, Adjustments |
|||||||||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||||||||
内容記述 | In this study, the authors examined what undergraduate/graduate students in Japan learned via online conversation sessions with participants from Japan and China. Based on the analysis of the reports submitted by the students, the authors found that the students in Japan had opportunities to learn the following by communicating with Chinese learners of Japanese living in China: (1) how the Chinese learners of Japanese participate in conversations and their Japanese competence; (2) how the students in Japan adjust their own language use according to the Japanese levels of the Chinese learners in order to communicate with them smoothly; (3) how conversation sessions should be held from the perspective of Japanese language teaching; (4) how Japanese language teaching should be conducted in terms of the content and methods of teaching. Based on these findings, the authors conclude that participating in conversation sessions facilitates students’ acquisition of the knowledge, skills, and attitudes which are required for Japanese language teaching professionals. Moreover, through these activities the students had valuable opportunities to familiarize themselves with the context of interacting with Japanese language learners while adjusting their language use. The authors also argue that online conversation sessions provide great opportunities for easy transnational communication and should be held more frequently. |
|||||||||||||||||||||||
言語 | en |