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動物と人間の連続性を捉える視点:インドの猿と猿神から見た人類学的存在論と創発的特性としてのセクシュアリティ
http://hdl.handle.net/10108/0002001102
http://hdl.handle.net/10108/000200110239ea8154-caf3-43dd-b754-ddd6c93e66b7
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Item type | 東京外国語大学学術成果論文(1) | |||||||||||
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公開日 | 2025-03-31 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 動物と人間の連続性を捉える視点:インドの猿と猿神から見た人類学的存在論と創発的特性としてのセクシュアリティ | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | ドウブツ ト ニンゲン ノ レンゾクセイ オ トラエル シテン インド ノ サル ト サルガミ カラ ミタ ジンルイガク テキ ソンザイロン ト ソウハツテキ トクセイ ト シテ ノ セクシュアリティ | |||||||||||
言語 | ja-Kana | |||||||||||
タイトル(その他の言語) | ||||||||||||
その他のタイトル | Perspectives on the Continuity between Animals and Humans: Anthropological Ontology and Sexuality as Emergent Properties from the Monkeys and Monkey-gods in India | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
作成者 |
外川, 昌彦
× 外川, 昌彦
WEKO
1585
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著者所属(詳細) | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
値 | 東京外国語大学アジア・アフリカ言語文化研究所教授 | |||||||||||
著者所属(詳細) | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
値 | Professor Research Institute for Languages and Cultures of Asia and Africa Tokyo University of Foreign Studies | |||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 東京外国語大学アジア・アフリカ言語文化研究所 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | トウキョウ ガイコクゴ ダイガク アジア アフリカ ゲンゴ ブンカ ケンキュウジョ | |||||||||||
言語 | ja-Kana | |||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | Research Institute for Languages and Cultures of Asia and Africa (ILCAA), Tokyo University of Foreign Studies | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
関連識別子 | ||||||||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||||||||
識別子タイプ | DOI | |||||||||||
関連識別子 | https://doi.org/10.57275/ilcaajaas.2025.109_29 | |||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | EISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 2436-911X | |||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AN00010883 | |||||||||||
書誌情報 |
ja : アジア・アフリカ言語文化研究 en : Journal of Asian and African Studies 巻 109, p. 29-57, ページ数 29, 発行日 2025-03-31 |
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資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | journal article | |||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||
権利情報 | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
権利情報Resource | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.en | |||||||||||
権利情報 | Creative Commons Attribution 4.0 International | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題 | ハヌマーン, 子殺し, 霊長類学, 神話学, 創発的特性 Hanuman, Infanticide, Primatology, Mythology, Emergent properties |
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内容記述 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | This paper reconsiders the ontological modes of anthropology from Tim Ingold’s perspective of “emergent properties” of the forms and capacities of organisms, and Nikolaas Tinbergen’s perspective of ontogeny. Chapter 1 examines anthropologist Philippe Descola’s matrix of four modes of ontology (Totemism, Animism, Naturalism, and Analogyism), consisting of physicality and interiority, in contrast to Tinbergen’s matrix of four biological propositions, and the possibility of understanding the anthropological ontology in an integrated manner. Descola criticizes the dualism of the modern scientific view of nature—the universality of the biological basis and the diversity of internal natures found in animals, humans, and others—and presents a perspective that overcomes the mind-body dualism that has existed since René Descartes—a mechanistic view of organisms and humans with rational consciousness. However, ethnographic sources supporting this picture have been questioned in various ways. This paper takes up the representation of the Hanuman Langur (Semnopithecus entellus) in India as a case study to clarify the possibility of rethinking the relationship between animals and humans. It contrasts various dimensions from the point of contention over the boundary between the two concerning Ingold’s perspective of “relational thinking” that manifests at the intersection of diverse species. Chapter 2 examines the universality of the biological basis as perceived by natural scientists and the contested issues surrounding the autonomous and strategic behavior of individuals, particularly the debate over the reproductive behavior and infanticide of Hanuman Langur as a wild monkey. Chapter 3 reveals the social and ideological foundations as conditions for a reciprocal relationship between humans and animals, based on the representations of the monkey god Hanuman and the Monkey King Sugriva in the Hindu mythology of the Ramayana. Based on the above considerations, the final chapter examines the possibility of integrating ontological modes and summarizes the discussion. | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
助成情報 | ||||||||||||
識別子タイプ | e-Rad_funder | |||||||||||
助成機関識別子 | 1025 | |||||||||||
助成機関名 | 日本学術振興会 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
助成機関名 | Japan Society for the Promotion of Science | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
研究課題番号URI | https://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-18KK0024/ | |||||||||||
研究課題番号 | JP18KK0024 | |||||||||||
研究課題番号タイプ | JGN | |||||||||||
研究課題名 | 現代バングラデシュの社会変動とイスラーム-地域研究の統合分析 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
研究課題名 | Social Dynamism and Islamic Culture in Bangladesh | |||||||||||
言語 | en |