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自己の翻訳可能性をめぐる試論―自分自身を説明できない主体についての タラル・アサドと島薗進の議論を結ぶ
https://doi.org/10.15026/0002000897
https://doi.org/10.15026/0002000897c93ce2f1-7964-4c00-8037-8533dcacfa25
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Item type | 東京外国語大学学術成果論文(1) | |||||||||||
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公開日 | 2025-02-19 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 自己の翻訳可能性をめぐる試論―自分自身を説明できない主体についての タラル・アサドと島薗進の議論を結ぶ | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | ジコ ノ ホンヤク カノウセイ ヲ メグル シロン―ジブン ジシン ヲ セツメイ デキナイ シュタイ ニツイテノ タラル・アサド ト シマゾノ ススム ノ ギロン ヲ ムスブ | |||||||||||
言語 | ja-Kana | |||||||||||
タイトル(その他の言語) | ||||||||||||
その他のタイトル | On the Possibility of Translating the Self: Talal Asad and Susumu Shimazono on the Self Incapable of Self-Explanation | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
作成者 |
丸山, 空大
× 丸山, 空大
WEKO
2199
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著者所属(詳細) | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
値 | 東京外国語大学世界言語社会教育センター | |||||||||||
著者所属(詳細) | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
値 | Institute of Global Studies | |||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 東京外国語大学総合文化研究所 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | トウキョウ ガイコクゴ ダイガク ソウゴウ ブンカ ケンキュウジョ | |||||||||||
言語 | ja-Kana | |||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | Institute of Transcultural Studies, Tokyo University of Foreign Studies | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
ID登録 | ||||||||||||
ID登録 | 10.15026/0002000897 | |||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 18831109 | |||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AA11459031 | |||||||||||
書誌情報 |
ja : 総合文化研究 en : Trans-Cultural Studies 巻 28, p. 21-37, ページ数 17, 発行日 2025-02-13 |
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資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||
権利情報 | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
権利情報Resource | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ja | |||||||||||
権利情報 | クリエイティブ・コモンズ 表示 4.0 国際 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題 | 世俗主義, 主体, 物語論的自己, ポスト世俗, タラル・アサド Secularism, Self, Narrative Identity, Post-secular Society, Talal Asad |
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内容記述 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | In modern secular society, individuals are compelled to constantly explain themselves. Who are you? What are you doing? For what purpose? Such questions demand accountability, which we internalize as part of our daily lives. Jürgen Habermas argues that a sound democracy relies on open debate among citizens, making accountability central to secular democratic society. Talal Asad, a Muslim sociologist, critiques this notion, claiming that secular society oppresses certain groups― such as Muslims―by compelling them to justify their way of life. According to Asad, secular society forces religious people to translate the language that defines their lives into a secular framework. Those who cannot translate their beliefs into terms comprehensible to secular society are marginalized, excluded from social and political influence, even as society claims to treat all members equally. While Asad reveals the structural problem of this forced “translation,” he also introduces the religious self as an alternative to the secular self. This alternative self is morally autonomous and as deserving of respect as its secular counterpart. Although Asad describes this mainly as a Muslim self, contrasting it with the secular self and emphasizing its incompatibility with secularist norms, his concept has garnered attention beyond religious circles, even among secularists seeking a more inclusive society. To broaden Asad’s argument, this paper compares his views with those of the Japanese scholar Susumu Shimazono. Shimazono suggests that even secular individuals (in his case, primarily nonreligious Japanese) struggle to embody the modern self that secular society demands. Secular people, too, are often unable to fully explain themselves, left stammering. Shimazono argues that religious narratives can help reconstruct the self, enabling secular individuals to navigate the challenges of the modern secular world. Using the theory of narrative identity borrowed from psychology, this paper connects Asad and Shimazono’s perspectives, exploring an alternative self that is rooted in religious meaning yet accessible and acceptable to secular individuals. |
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助成情報 | ||||||||||||
識別子タイプ | e-Rad_funder | |||||||||||
助成機関識別子タイプURI | https://www.e-rad.go.jp/datasets/files/haibunkikan.csv | |||||||||||
助成機関識別子 | 1025 | |||||||||||
助成機関名 | 独立行政法人日本学術振興会 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
助成機関名 | Japan Society for the Promotion of Science | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
研究課題番号URI | https://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-23K21879/ | |||||||||||
研究課題番号 | JP23K21879 | |||||||||||
研究課題番号タイプ | JGN | |||||||||||
研究課題名 | 世俗化と風紀に関する宗教・地域間比較:一神教社会を中心に | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
研究課題名 | Religious and Regional Comparative Studies about Secularization and Public Morality: Focusing on the Monotheistic Society | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
助成情報 | ||||||||||||
助成機関名 | 日本宗教研究諸学会連合 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
助成機関名 | The Japan Federation of Societies for the Study of Religions | |||||||||||
言語 | en |